Esszencia

Bőröndbe zárt történelem

     Az idők kezdete óta az emberiség velejárói a különféle csomagok. A nomád életvitel feltételezte az állandó helyváltoztatást, s egyúttal a fontosabb eszközök könnyű, rugalmas és masszív szállítását. A botra kötözött motyók mellett favázas, „bőrhátizsák” leleteket is találtak. Nézzük, vajon az évezredek során az utazó-táskák miképp formálódtak az emberi igények szerint!

      Az ókori kultúrákban ismertek voltak a tasakok és üzenetküldő zsákok, Egyiptomban pedig már a táska elődje is felbukkant. A görög és római birodalomban nemcsak az idegenlégiósok, hanem a gazdagabb polgárok is szívesen keltek útra, szükséges kellékeiket, holmijaikat zsákokba, „ős-kofferekbe” csomagolva.

       A bőröndök őse a középkorban ellenálló fából készült, egyszerű és festett címeres utazóládaként látott napvilágot. Elsődlegesen tárolásra használták, az utazások során pedig szállításra is.

       A XIV. században megszülettek az első könnyebb, fedeles, fakeretes, bőr vagy vászon borítású, belül rekeszekre osztott kézi táskák.

       Igazából a XIX. században vált jelentőssé a bőrönd szerepe, amikor a tehetősebbek gyakrabban keltek hosszabb utakra óriási mennyiségű holmikkal felpakolva. Az 1870-es évek hatalmas utazóládái, kisebb hajóbőröndjei, bőr, papír vagy préselt ónból, fenyő borítással készültek. A kalapok, ingek és dokumentumok tárolására külön rekeszek szolgáltak. Egyre sokszínűbb poggyász-választék került a piacra: az orvosi táskához hasonlatos „Gladstone-táskák”; az erős és vastag vászonból készült „katonai-zsákok”; a díszes kalapdobozok; valamint az Amerikai Polgárháború után a „Déliek” által viselt, keleti szőnyeg darabokból varrt „szőnyeg-táskák”, amiket takaróként szét lehetett teríteni, hogy a huzatos vonatokon melegítsék tulajdonosaikat.

        A XX. században már nemcsak az utazások népszerűsége, hanem a hordárok számának csökkenése, a megjelenő automobilok és repülők szűkös raktere is rákényszerítette a tervezőket a kisebb, könnyebb és biztonságosabb bőröndök készítésére.

         Napjainkat a bőrönd-választék széles tárháza jellemzi – méretben, formában, színben, kivitelezésben, funkcionalitásban (zárható, gurulós, repülő utasterébe vihető stb.) Ugyanakkor az otthonok többségében még mindig hever legalább egy, családi emlékeket és kincseket őrző díszpéldány…

 

Bőröndnyi érdekesség

  • 1153. A Keresztes hadjáratok idején megjelentek az első „gurulós bőröndök”, amiket a gyalogosoknak álcázott templomos lovagok húztak magukkal, fegyvereik és szerszámaik számára.
  • 1848. Nadir maharadzsa felesége, elefánt által húzott táskákkal és cipős dobozokkal teli gurulós szekrény tetején érkezett az egyik éves rangos eseményre. Egy élelmes brit ezredes azonnal lehetőséget látott a praktikus találmányban, felvázolta a szerkezetét, és Londonban szabadalmaztatta.
    1851. Viktória királynő szemet vetett a praktikus találmányra, és Albert hercegnek címezte a „mindent szállító, két óriás kerék tengelyére szerelhető tárolók” megalkotásáért járó három arany medált – a valódi feltaláló szabadalmi kérelme a bejelentést követően rejtélyesen megsemmisült…
  • 1854. Louis Vuitton megalkotta könnyű, lapos tetejű bőröndjeit, melyek hamar népszerűek lettek, mivel egymásra lehetett pakolni őket.
  • 1870. Az Atlanti-Óceáni átkelésekhez megalkották a hajóbőröndöket. Például Dr. Barnardo, az Angol Gyermekotthon Kanadába kivándorló lakóit ilyen kofferekkel bocsátotta útjára.
  • 1910. Colorado-ban, Jesse Shwayder piacra dobta az azóta is népszerű Samsonite táskát, ami az erejéről híres bibliai Sámsonról kapta nevét.
  • Az 1930-as gazdasági világválság idején megjelent az ún. „amerikai turista” poggyász mindössze egyetlen dollárért, ami természetesen rögvest piacvezető lett.
  • 1946. Az addig csak hölgyek számára rendszeresített gurulós poggyászokat húzó férfi utasok megjelenése teljesen felbőszítette New York Központi pályaudvarán szolgálatot teljesítő „vörös sapkás” egyenruhásait.
  • 1950. A Szovjetunióban egy fél tonnás, húsz kerekes, rakéta meghajtású „női kalapdoboz” titkos tesztelésébe kezdtek. A programot felfüggesztették, mondván a szovjet nők nem is viselnek kalapot, azonban a kísérleti rakéta meghajtás ideális kiindulópontnak bizonyult űrkutatásaikhoz.
  • 1970-1972. Szabadalmaztatták a modern húzós bőröndöt, ami négy keréken gurult, és kötéllel „vontatták”.
  • 1987. A New York-i repülőtéren egy pilóta hivalkodóan kicsi és könnyű, kétkerekes, hosszú fogantyúval, függőleges helyzetben kényelmesen húzható bőrönddel jelent meg. Az eset végképp megszüntette a több évszázados „nemi előítéleteket”, s óriási lehetőségeket nyitott meg a húzós bőrönd tervezők és használók számára – többek között megjelent az összecsukható, betolható fogantyúval, lépcső-mászó kerekekkel felszerelt, számzáras változata is.
  • Úgy hírlik, hogy már kapható számítástechnikai eszközök töltésére alkalmas beépített akkumulátoros, valamint nyomkövetővel ellátott gurulós bőrönd is, illetve már megszületett egy giroszkóppal, ultrahanggal és fényérzékelőkkel felszerelt „robot-hordozó” is, ami irányítható, s az akadályok kikerülésével követni tudja a tulajdonosát…

 

Ajánló: Amennyiben tetszett az írás, és kíváncsi vagy a többire is, kérlek „lájkold”,  oszd meg és kövesd nyomon az Esszencia folyamát a Facebook-on is: https://www.facebook.com/esszencialap/

A saját fotóinkon kívül, a https://pixabay.com oldalról kölcsönöztük a képeket. 

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az nlc-re!